Niemal 260 tys. ton soli oraz prawie 68 tys. wyjazdów sprzętu do zimowego utrzymania dróg (ZUD) – tak wyglądają najważniejsze liczby sezonu zimowego 2024/2025 na sieci dróg krajowych.
Kilka tysięcy osób pracowało w trakcie sezonu zimowego przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które odpowiada GDDKiA. Do ich dyspozycji było ok. 2800 pojazdów, w tym m.in. 640 pługów i 2102 pługosolarki, a także 287 magazynów soli.
GDDKiA utrzymuje ok. 18 tys. km dróg krajowych, a z uwzględnieniem jezdni dodatkowych, np. dróg serwisowych, jest to już ponad 21 tys. km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg, w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości zimowej, prowadzone były w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Realizowane były przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci.
Zużycie soli drogowej
Nie ma jednego środka, który sprawdza się we wszystkich zimowych warunkach. Zdecydowanie najczęściej wykorzystywanym jest jednak chlorek sodu, czyli tzw. sól drogowa. Jest to materiał naturalny, niezwykle istotny jeśli chodzi o usuwanie śliskości zimowej, a jednocześnie bardzo skuteczny w działaniu przy temperaturach do -6°C. Nie jest toksyczny, a niekorzystne skutki jego stosowania (np. właściwości korozyjne) udało się w ostatnich latach ograniczyć dzięki nowoczesnym technologiom, które związane są m.in. z odpowiednim nawilżeniem i uziarnieniem soli oraz sposobami jej rozsypywania na drodze. Dzięki temu zużywa się jej znacznie mniej, przy zachowaniu optymalnej skuteczności.
Do zimowego utrzymania dróg krajowych w sezonie zimowym 2024/2025 wykorzystaliśmy prawie 260 tys. ton soli. Jest to znacząco mniej niż średnia z ostatnich 10 lat, która wynosi ok. 335 tys. ton. W minionej dekadzie mniej soli drogowej zużyliśmy tylko w sezonie 2019/2020 (154 tys. ton) i 2015/2016 (252 tys. ton).
- Sezon 2015/2016: 251 667 t
- Sezon 2016/2017: 373 249 t
- Sezon 2017/2018: 326 412 t
- Sezon 2018/2019: 376 211 t
- Sezon 2019/2020: 153 506 t
- Sezon 2020/2021: 496 643 t
- Sezon 2022/2023: 388 745 t
- Sezon 2023/2024: 380 628 t
- Sezon 2024/2025: 259 384 t
W minionym sezonie najwięcej soli zużyły służby drogowe w woj. małopolskim (ponad 28 tys. ton) i mazowieckim (ponad 24 tys. ton). Z kolei najmniejsze zużycie zarejestrowaliśmy w woj. podlaskim i opolskim (w każdym było to nieco ponad 8 tys. ton).
W przeliczeniu na powierzchnię dróg krajowych w danym województwie, najwięcej soli zużyto w woj. małopolskim i pomorskim, a najmniej w mazowieckim i lubuskim.
Najwięcej sprzętu na drogach w Małopolsce
W sezonie zimowym 2024/2025 sprzęt do ZUD wyjeżdżał na drogi 67 835 razy. Najczęściej miało to miejsce w woj. małopolskim (8826 razy), śląskim (5907) i pomorskim (5372), a najrzadziej w woj. opolskim (1370) i podlaskim (1631).
Najwięcej sprzętu pracowało na drogach w całej Polsce w niezwykle śnieżny weekend 11-12 stycznia 2025 r. Sprzęt do zimowego utrzymania wyjeżdżał na drogi odpowiednio 3812 i 3428 razy.
Dobrze przygotowani do kolejnego sezonu zimowego
Na koniec sezonu zimowego 2024/2025 w naszych magazynach znajdowało się łącznie ponad 333 tys. ton soli drogowej. Nasze założenia wskazują, że możliwość prowadzenia niezakłóconej akcji zimowego utrzymania dróg zapewniają zapasy na poziomie 233 tys. ton. Pokazuje to, że już teraz jesteśmy gotowi do sprawnego działania podczas kolejnej zimy.
Odpowiednie utrzymanie zwiększa bezpieczeństwo
Działania związane z odśnieżaniem czy usuwaniem śliskości przekładają się bezpośrednio nie tylko na komfort jazdy, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo kierowców oraz innych użytkowników dróg krajowych. Wpływają one również na wydłużenie cyklu życia infrastruktury drogowej.
Łączne koszty tegorocznego zimowego utrzymania dróg krajowych wyniosły 631,4 mln zł. Jest to o niemal 7 proc. mniej niż w sezonie 2023/2024, ale jednocześnie znacznie powyżej średniej z ostatniej dekady (444,6 mln zł). Większe koszty ZUD rok do roku wynikają z ogólnego wzrostu kosztów pracy i cen materiałów, co widoczne jest w niemal wszystkich gałęziach gospodarki.
GDDKiA odpowiada za 5 proc. dróg publicznych w Polsce
Przypominamy, że ustawa o drogach publicznych określa, która instytucja odpowiada za daną drogę, a tym samym za jej zimowe utrzymanie (odśnieżanie czy przeciwdziałanie śliskości). Zgodnie z zapisami tej ustawy, GDDKiA zarządza drogami krajowymi, w tym autostradami i drogami ekspresowymi. Za drogi wojewódzkie odpowiadają zarządy poszczególnych województw, za drogi powiatowe zarządy powiatów, a wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast odpowiedzialni są za drogi gminne.
Wyjątkiem są drogi w granicach miast na prawach powiatu, których mamy 66. Za wszystkie drogi publiczne, także krajowe (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) leżące w granicach takich miast odpowiada prezydent tego miasta. Drugim wyjątkiem są odcinki autostrad płatnych zarządzane przez koncesjonariuszy.